Vårt eget fiske

Under denna rubrik kommer vi löpande att uppdatera vårt eget angelfiske. Målet är att visualisera alla de stunder av fiskeglädje som en tidiga vintermorgon kan ge! Det är alltid roligt att få stor fisk och slå sina rekord men naturupplevelsen i sig är det som står i centrum

2011

Säsongens sista angling skedde i samband med Drevvikens fiskevårdsförenings årliga Angeltävling. För två år sedan stod vi som segrare med ca 18 kg på fem gädda. Årets deltagande blev en flopp och ett snöpligt slut på en halvdan säsong! Inte ett hugg under hela tävlingen. Vinnaren hamnade runt 7,5 kg på tre gäddor!

Det är nu bara att ta nya tag och serva upp utrustningen inför kommande säsong!

Visa hela nyheten »

En strålande vårmorgon med klarblå himmel möte upp!

Dessvärre blev det ingen lyckad angling! Huggen visade helt sin frånvaro! Lite tråkigt då både Jocke och Johan valt att följa med. Det som dock oroade mej mer var att samtliga mörtar var "stendöda" när vi tog upp! Att någon enstaka mört varit död eller i usel kondition har ju hänt tidigare men i det här fallet var alla mötrar extremt pigga innan iläggning och vid upptag hade till och med likstelhet satt in!!!

En gissning är att Måsnaren drabbats av akut syrebrist på grund av den långa is säsongen. Våra mörtar var satta vid bottennivå och jag såg tydliga tecken på att mörtarna försökt ta sig uppåt, mot mer syrerikt vatten och trasslat in krokarna i linorna högre upp.

Vi får se konsekvensen när isen går!

Ser fram mot säsongsavslutninge nästa helg på Drevviken med Angeltävling

Visa hela nyheten »

I dag ville vi vara garanterad lite gäddhugg så kosan styrde mot Drevviken. Morgonen och förmiddagen visade sig från sin allra bästa sida så både väder och fiske kändes kanon!

6 gäddor i 3 kilosklassen blev resultatet och en rejäl solbränna! Helt enkelt fantastiskt!!

En strålande soluppgång som snabbt förböts i tunga moln. Det var hur dagen inleddes. Ny plats hade rekats men tji fick vi! Inte ett hugg på hela dagen!

Inga mer planerade isfisken på Horsfjärden i år!!

Visa hela nyheten »

Nu börjar morgonljuset komma tidigt. Upp redan 05.30 och fram med gröten.

Nere vid bryggan känns den isande nordanvinden och vår planerade fiskeplats gick om intet. Vi beslutar oss för att försöka i sundet mellan Långgarn och Storholmen där det ändå är lite lä. 60 cm is så det tar ett tag att borra hålen. 14 ställ ut då platsen är relativt begränsad. Fantastisk soluppgång och några lata timmar på isen. Besök av 3 Havsörnar som landade på isen ca tvåhundra meter i från oss! Inte ett enda hugg fram till 12 då vi packade ihop. Men en fantastisk vårmorgon!!

På plats vid 7 för att sätta ut första stället!

20 cm snö på en is som var 70 cm tjock.

Mycket borra! Ett hugg snabbt inpå att alla ställ var på plats och en 2,5 kgs gädda satt på kroken! Joakim poserar. Därefter infann sig ett evigt lugn kan man säga!

Vinden ven och och vi blev allt kallar ända in i själen!

Inte ens kokt korv från termos kunde rädda denna dag!

Elände!

Visa hela nyheten »

På gränsen för vår kylgräns! -10 grader vid 06,30 men jag vet att solen skall titta fram så kylan kommer att dämpas. I dag är Johan och Viktoria med ut på isen. På plats vid 8 och inser att det är 30 cm snö på isen. Ett jäkla pulsande men vi ska inte långt. Borrar första hålet och inser att isen växt till ytterligare. Nu 60 cm och jag kommer att få mjölksyra. Första gäddan hugger vid 08.50 och den är på 2,5 kg. Vi får ytterligare två gäddor i samma storlek inom 40 minuter därefter lägger sig tystnaden åter. Hemfärd straxt före 12!

Väderprognosen förutspådde snö och kraftig blåst men när jag klev upp vid 06.30 kunde jag skönja klart väder och vindstilla. Så det var bara att packa matsäck och mört och ge sig ut på Drevan denna helg också. För en gångs skull var vi inte först på isen utan den var ytterligare 2-3 fiskelag som hunnit sätta ut före!

Vi valde att söka lite gös på flatan utanför Kumla Herrgård. På plats vid 07.40 Djupet är kring 10 meter så jag satte mörten på 8 meter!

När jag riggade andra stället och lät mörten sjunka mot djupet slutade linanrullen aldrig snurra! Något var fel och jag gjorde genast ett mothugg och det blev tvärstopp.

Det var bara att hala hem linan med en hel del slirning innan den var framme vid hålkanten. En gädda på 5,42 kg som dessvärre hunnit svälja betet rejält vilket gjorde att vi inte kunde återsätta den!

Ut med de övriga ställen och det rullade på en hel del fäll som bara var nafs. Kort motstånd precis vid mothugget men därefter släppt.

Mellan 09.30 och 10.00 fick vi två gäddor till, en på 3,3 och en på 4,2 kg. Den senare gäddan tog närmare 15 minuter att få upp ur hålet då den hade krokat i bröstfenan och det gjorde att den inte kom med nosen upp i hålet. Istället ställde den sig raklång direkt under hålet och jag fick helt enkelt kränga av mig flytoverallen och tra upp tröjärmen för att föra ner armen i hålet , greppa gäddan nacken, föra handen över skallen och ta ett redigt tag i käften för att sedan föra upp den i hålet. Bilden brevid visar hur krokningen satt!

Under hela förmiddagen hade vi typiska göshugg, dvs vippan går nästan ner i iskanten utan att linan lossnar därefter reser sig vippan helt och man har slaklina!!

Gösen lirkar av mörten från dubbelkrokarna på ett magiskt sätt!

Hem vid redan 12 då det stod annat på schemat. Apprpå gäddan som vi tvingades avliva så tog Maries mamma hand om den! Inget skall förfaras!

Visa hela nyheten »

Strålande solsken och 4 minus grader känns helt ok att gå upp för. Att sedan det endast var ett tunnt snölager på isen gjorde det än bättre. På plats vid 07.30 och ut med ställen. Istjockleken mättes till drygt 50 cm. Vinden kändes kylig men det var bara att vända ryggen till. Tiden gick och det var tvärlungt på nappsidan. Men vid 9,55 kom första hugget och en gädda på 2,25 kg. Medan jag satte på ny mört högg det en bit bort som Nettan tog. Ännu en gädda och denna var på 4,82 kg. Knappt hunnit beta om och fått ordning på linor och redskap förrän det var dax igen. Efter som jag var närmast så blev det min krokning. Ytterliggare en gädda i hålet men den lade sig helt sonika under isen så att jag bara såg skalle och rygg genom hålet. Efter lite lirkande fick jag den i position och kunde med "gripen" lyfta den. Invägningen visade på att den vägde 5,58 kg. Solen gick i moln och vi härdade ut till 12 då vi packade ihop för dagen. Kan nämnas att det rörde sig extremt mycket folk på isen som bla fiskade, men ingen i direkt anslutning till oss!

Efter att ha övernattat ute på Långgarn så passade vi på att prova på hur huggvillig fisken var i Horsfjärden. Angelställen på plats vid 8-tiden kring en grynna straxt öster om Fjärdingsman. Med en mulen himmel och en ihållande kylslagen vind  som inramade uppsättningen och de första timmarna gjorde att det kändes råkallt. Drygt 15 cm lättborrad is gjorde dock jobbet lätt. Sedan var det en enda lång väntan. Inte ett enda hugg på hela förmiddagen så det var bara att packa ihop utan att få glädjen av en adrenalinkick. På vägen hem klarnade himmlen upp och blev helt klarblå!!! Vet inte riktigt vad jag ska säga .....

Årets andra fisketillfälle är genomfört. Testade på nytt utanför Fornuddsgravarn. Som vanligt var isen dålig och man gick egenom dubbelisen så det var tungt att gå.

På plats vid 07.50 och ut med alla ställen. Lång väntan på fällningar. Men straxt innan 10 släppte det!

09.55 Gädda på 3,9 kg

10.05 Gädda på 3,6 kg

11.05 Gädda på 2,7 kg

11.40 Gädda på 1,1 kg

12.15 Gädda på 5,2 kg

Bröt efter sista gäddan!

Solen sken hela tiden så väntan mellan fällen var ändå rätt behaglig.

Visa hela nyheten »

Dagens fiske sker på Måsnaren i Södertälje. Vi är ute efter gös! Det är rätt blåsigt när vi kommer fram vid 07.30 och ett tjockt snötäcke ligger på isen. En hel del vatten också visar det sig när man väl klafsar ut på isen!

Föret är så tungt att vi snabbt bestämmer oss för att ändra vår sedan tidigare planerade fiskeplats. Vi väljer istället att fiska direkt utanför Granö. Isen är dubbel och känns som sorbé när man sätter borren i verket.  Vinden tilltar och ideligen drevar hålen igen. Ett antal vindfäll håller ångan uppe men de verkliga huggen lyser med sin frånvaro. Vid 10.30 börjar det snöa kraftigt. Straxt efter 11 går Nettan för att fixa till ett vindfäll men så känner hon plötsligt mothugg! Relativt lätt halar hon in en GÖS på 2,2 kg. Vid 12 är vädrets makter så emot oss att vi bestämmer för att avbryta.

Nettan var i alla fall nöjd med dagen!

Visa hela nyheten »

Om du vill se hela min fiskelogg ....

Våra Videofilmer

Vissa filmer tar lite tid att ladda upp!