Vårt eget fiske

Under denna rubrik kommer vi löpande att uppdatera vårt eget angelfiske. Målet är att visualisera alla de stunder av fiskeglädje som en tidiga vintermorgon kan ge! Det är alltid roligt att få stor fisk och slå sina rekord men naturupplevelsen i sig är det som står i centrum

2016

Gårdagens utflykt till Drevviken blev en seg historia. Mulet med en temperatur kring 0  och lätt snöglopp. Fem timmar och nästan helt utan fäll. Fick två mindre gäddor kring 8 och det var allt. Nästa helg blir det inget fiske då helgen istället skall användas till rugbyresa till Edinburgh.

Visa hela nyheten »

I dag hade vi min son Johan med oss på Måsnarens is. Alltid lika kul att fiska med vänner som gillar angling. Isen tycks växa till trots väder kring 0 grader och har nu uppnått en tjocklek av 30 cm och borrningen gör en faktiskt lite svettig! Möttes av en fanstastisk soluppgång straxt före sju från en klarblå himmel. Solen fortsatte att stråla under hela förmiddagen och fisket fungerade perfekt. Summerat under dagen fick vi 6 gäddor varav den största på 3,6kg samt en abborre som vägde fina 1,28kg.
Kändes som om Johan var helt nöjd med dagens fångst och då¨är även jag själv nöjd. Nästa vecka väntar Drevviken igen. Får se om den utannonserade angeltävlingen kommer att genomföras då eller helgen efter!

Gös

Måsnaren är att lita på det gäller att få till en gösmiddag. Dagens fiske skedde i ett riktigt växlande väder. Ömse om var det strålande sol och mulet och snöglopp om vart annat. Under halvtimmen mellan 07.50 och 08.15 fick vi tre gäddor, en gös och en abborre. Hektiskt värre kan man säga. Gösen viktade 2,3 kg vilket verkar vara någon form av gösens standardvikt i Måsnaren. Knappt 60 cm så den håll sig en bit över 50 cm gränsen. Under förmiddagen fick vi ytterligare 2 gäddor. Packade ihop vid 12 tiden då Kamratstugans plogande fyrhjulingar gjorde det svårt att fiska vidare. Isen höll 25 cm så det blir garanterat fiske nästa helg också!

Visa hela nyheten »

Med lite extra iskontroll i sent veckan beslutades att det skulle bli fiske på söndagen denna helg. Lördagen spred solsken hela dagen och man kunde känna viss våryra. När vi var på plats på Drevviken på söndagmorgonen såg man knappt handen framför sig med anledning av den kraftiga dimman. Inte fullt så vårlikt! I samband med utsättningen av ställen så gick jag ner mig i en vindbrunn så att ena benet blev rejält blött. Med anledning av den något förädiska isen och den dåliga sikten kunde vi inte riktigt fiska där vi planerat och området blev också kraftigt beskuret i yta kopplat till den dåliga sikten. Hur som så blev det 4 gäddor varav den största runt 4 kg. Vid lunchtid packade vi ihop när långfärdsskridskoåkarna blev alltför närgågna! Fan trot om det blir fiske nästa helg?

Veckans temperatur har pendlat kring 0 grader. Plus på dagarna och minus på nätterna. Isen tycks inte smälta i allför hög takt vilket gör att än kan man ta sig ut på isarna. Dagens fiske skedde på Drevviken i ett rätt otrevligt väder. Någon plusgrad, duggregn och en stadig vind. Men vad gör man inte för att få lite frisk luft. Dagens resultat var 3 gäddor på runt 3 kg. En gös gäckade oss i ett antal mer eller mindre märkliga fäll, med enda resultatet att vi vid två tillfällen hade den med mot hålet så länge den forsatte bita i mörten. Men krokarna satt inte som de borde som brukligt är. Märkligt att det ska ta så lång tid för gösen att vända mörten så att man kan säkra med ett bra mothugg. Ännu en gång kan man fråga sig om det blir fler fisketillfällen med tanke på kommande veckas prognos med idel plusgrader.

Efter en vecka med rejäla plusgrader var vi lite osäkra på iskvaliten. Väl på plats på Måsnaren så kunde vi konstatera att isen helt släppt från land och vi fick uppsöka närmaste brygga för att komma ut tillräckligt. Väl ute på isen så stod vi på nästan 20 cm blank genomskinlig kärnis så någon risk för vakbildning förestod knappast. Lite mysko att gå rakt ut på isen när man ser botten under sig. Ryggradsreflexen säger att något är fel!
I och med att vi fick bära släde och mörthink en längre sträcka så blev vi lite sena med utsättningen. Redan under utsättningen hade vi dock två fäll med två landade gösar i 2,5 kilosklassen. I och med den lite röriga inledningen kunde inte först muggen kaffe intas förrän 09,30 vilken gjordes med andakt. Förmiddagen gav ytterligare 4 mindre gäddor. Missade ett rejält gösfäll straxt innan 12. Hade en rejält stor mört agnad vilket gjorde att vändningsprocessen tog längre tid än beräknat vilket i sig utmynnade i att mothugget skedde lite för tidigt och gösen kunde bara anas med en stjärtfena under isen. Med tanke på kommande veckas varma väder kan man fundera om detta var sista fisket eller ......?

Visa hela nyheten »

Med tanke på att det varit under -10 grader på morgonen hela veckan så kunde man denna lördagmorgon vakna till bara -4 grader och detta betyder då även fiske.
Drevviken stod på tur och vi var på plats straxt innan soluppgång. Faktiskt riktigt bra väder med en obefintlig vind och bara ett lätt molntäcke. Dagen först gädda högg redan straxt efter 8 och vi anade bra fiske. En fantastisk matgädda, kort och tjock, på 3,6 kg. Men den fick gå tillbaka som så många andra gäddor. Kan inte direkt påstå att det blev någon direkt huggsexa på förmiddagen. 4 fäll med 4 gäddor på 4 timmar är inget  som direkt livar upp stämningen. Straxt efter 11 hade vi dock en gös fram till iskanten men det enda som som jag fick se var den guldgula bakdelen som med en kraftfull rusning i sista sekund slet sig fri. Bådar i och för sig gott inför framtiden då vi nu vet var vi skall fiska. Nytt försök nästa helg!

Lördag morgon med -14 grader och söndag morgon med -12 grader gör att denna helg helt saknar angling. Vi har satt gränsen till -10 för att inte riskera fisken hälsa så det är bara att vänta till nästa helg

Visa hela nyheten »

Som vanligt premiär på Måsnaren. Fryser snabbast av de sjöar vi fiskar på. Medeldjup på 3 meter så det är inte så mycket kyla som krävs. Dagens israpport visar på är 10 cm kärnis med ett lager av 10 cm pudersnö. På plats lite väl tidigt så mörkret låg kompakt men vi borrade våra hål utan att beta på och när ljuset så kom så kunde vi också beta. Inte någon av de bästa premiärerna kan man konstatera. Endast två små gäddor. Hade ett par gösfäll utan resultat. En av gösarna hade att stadigt grepp om mörten men tyvärr inte om kroken. Kan dock inte klaga på vädret som visade på en sol som delvis nådde fram genom molnen och en temperatur på -7 grader. Lite motion fick vi ändå då hålen ständigt frös igen! Ser redan fram mot nästa helg. Förhoppningsvis har Drevviken bärande is då!

Om du vill se hela min fiskelogg ....

Våra Videofilmer

Vissa filmer tar lite tid att ladda upp!